Google, YouTube Kids a děti

By | 7.9.2019

Baví mne rozhovory s nejrůznějšími osobnostmi na Českém rozhlasu Plus. Hosté jsou zajímaví, nejen svými názory. Neméně zajímavý byl rozhovor, jehož hlavní aktérkou byla na začátku září 2019 šéfka českého zastoupení společnosti Google, Taťána le Moigne. Témata byla mj. odpovědnost, cílená reklama či děti na internetu.

Rozhovor s le Moigne sice nebyl nijak do hloubky, ostatně pětadvacetiminutová délka pořadu to ani nedovoluje, ale i tak bylo užitečné nakouknout pod pokličku myšlení minimálně českého Google.

Taťána le Moigne

Zastavil bych se však u dvou témat, o kterých se zakladatelka českého zastoupení vyhledávacího giganta několikrát zmínila. Jedním z nich je YouTube Kids. Kdo neví o co jde, tak Google (provozující YouTube) vytvořil před několika lety YouTube Kids, aby mohly děti bezpečněji a jednodušeji objevovat svět pomocí online videí, ať už se chtějí dívat na své oblíbené pořady, hudební videa, dozvědět se, jak vyrobit model sopky (nebo sliz ;-), nebo cokoli jiného. To je oficiální popis služby ze strany Google. Součástí YT Kid jsou také nástroje rodičovské kontroly.

Přeloženo do jazyka laika, jedná se o službu, kterou podle slov le Moigne, chce Google chránit děti před nežádoucím obsahem na internetu, nebo na té části, kterou může ovlivnit. A cíl je to určitě chválihodný. Ovšem až do okamžiku, kdy zjistíte, že se jedná o platformu pouze pro mobilní zařízení. A připomeňme si, že na všech zařízeních (mobily, tablety) je předinstalována pouze standardní YouTube aplikace. To znamená, že dítěti se do jeho mobilního zařízení musí tato aplikace nainstalovat dodatečně. Stačí pak letmý pohled do oné aplikace a hned zjistíte, že z obsahu, o který se běžné dítě do 13 let (hranice, od které se oficiálně smí užívat YouTube) zajímá, je v ní jen pramálo.

Omladina má své oblíbené YouTubery, kteří ať se nám to nelíbí sebevíc, jsou dost často vulgární nebo, nenatáčejí zrovna kontent, který by děti pod 13 let měly sledovat. Zářným příkladem jsou dnes tolik oblíbené hororovky (ať už hry nebo různá tématická videa). Navíc Google aplikaci pro děti příliš nepromoval a nepromuje. Zeptejte se mládeže ve svém okolí, zda YT Kid zná. Příliš nepochodíte. Těžko tak Google může dosáhnout svého cíle. Pokud je ovšem opravdu jeho skutečným cílem dostat nejmladší skupinu diváků od standardního YouTube.

Druhé téma, děti a reklama. Tady si šéfka české pobočky Google a vlastně celý Google se svými „přísnými“ pravidly v mnohém odporují. Právě le Moigne v pořadu několikrát zopakovala, že Google klade důraz na ochranu dětí před nežádoucím obsahem. YouTube má dokonce přesné regule, jak se má správě pracovat s reklamou ve videích a jak se má označovat video, které nějakou formu reklamy obsahuje. Takže perlička na závěr, podívejte se na kanál Lollipopz. Čtyři děvčata které tvoří pěvěckou kapelu a k tomu jim kdosi profesionálně produkuje videa, ve kterých dělají unboxing hraček nejen od společností jako Sparkys a přitom se ani neobtěžují s označením reklamního sdělení. Přitom na ně koukají desítky tisíc dětí, kterým dle mého určitě nebylo ani 13 let. Kanál těchto děvčat má 100 tisíc odběratelů, vesele si točí dál, vesele hlavní protagonistky povídají o tom, jak „toto frisbee prostě musí mít“ a Google to netrápí. Přitom jde jednoznačně o kontent zaměřený na nejmladší publikum, tak proč jejich kanál není výhradně na YouTube Kids? Třeba nám někdy největší světový vyhledávač na toto dá odpověď.