Fantomas, záhadný netvor, který terorizuje Paříž. Tak zní úvodní část oficiálního textu distributora k legendární filmové krimi komedii Fantomas s ještě větší legendou v hlavní roli Louisem de Funèsem. Tenhle nesmrtelný snímek slaví letos už 50 let a stále zůstává mnohém nepřekonán. Proč? Startuje SuperKravaťákův nový seriál nejlepších zahraničních komedií.
Filmových Fantomasů bylo natočena za celou filmovou historii celá řada, ale žádný není tak úspěšný, známý a oblíbený jako právě francouzská trilogie. V mnoha ohledech jde totiž o geniální počin, u kterého se baví už celé generace. Dokonce si dovolím predikovat, že zůstane navždy nepřekonán.
Kloubí v sobě totiž celou řadu prvků, které dělají tento snímek úspěšným a oblíbeným i po 50 letech od svého vzniku.
Kdo by náhodou nevěděl o jakém filmu je řeč, může si o něm přečíst ZDE.
Louis de Funès
Patrně nejlepší komik v historii po druhé světové válce Louis de Funès je základním kamenem, na kterém filmový Fantomas z 60. let stojí. Jako ztřeštěný komisař Juve nemůže být nikdy překonán. Ve spojení s geniálním dabingem v podání Františka Filipovského je více než jisté.
Jean Marais a Mylène Demongeot
U herců ještě zůstaneme. Jednu z hlavní rolí měl známý herec Jean Marais, co by novinář Fandor. Tomu zdatně sekundovala krásná blondýnka Mylène Demongeot. Spojení charismatického siláka a krásné dívky fungovalo před půl stoletím a funguje ve filmovém průmyslu i nyní.
Fantomas
Hlavní padouch často „dělá film“ a v případě filmového Fantomase se to jen potvrdilo. Už tak excelentní obsazení ještě vyšperkovalo nasazení Jeana Maraise do dvojrole. Ten tak kromě novináře Fandora ještě musel natáčení absolvovat v masce úhlavního „záporáka“. Výsledek byl skvělý. Fantomas sice v trilogii nahání strach, vždy ale v určitých mezích. Často ale působí až noblesně.
Předlohu nectí
Jeden ze čtyř hlavních důvodů, proč je tahle trilogie skvělá je paradoxně fakt, že vůbec nectí svou knižní předlohu. V ní je Fantomas vylíčen jako bezcitný, krutý zločinec, který nemá s nikým slitování. Naštěstí scénárista Jean Halain a režisér André Hunebelle dali Fantomasovi přívětivější tvář. I když stále padouch, nezabíjí všechny nepřátele okolo a celkově nepočíná krutě. Naopak celá filmová trilogie klade významný důraz na komediální pojetí, které značnou část příběhu výrazně odlehčují. Tenhle zvláštní mix pak dělá z francouzského Fantomase jednu z nejlepších komedií filmové historie.
Zmíněné body se samozřejmě významným způsobem podepsaly pod geniálností trilogie, která dokáže pobavit kteroukoli generaci. Je toho ale spousta, co je na filmovém Fantomasovi skvělé a proč by i současná náctiletá generace měla vědět, že vrcholem filmové zábavy není série Prci, prci, prcičky.